Så tar du ditt naturfoto till nästa nivå – tips från prisad 19-åring
Med unga naturfotografen Hannes Burlin

Så tar du ditt naturfoto till nästa nivå – tips från prisad 19-åring
Hannes Burlin har blivit en av landets främsta unga naturfotografer och har fångat många fantastiska bilder på vilda djur. Nu berättar han mer om sitt fotointresse och om sina bästa tips för dig som vill ta ditt naturfoto till nästa nivå.
Hannes Burlin har blivit en av landets främsta unga naturfotografer och har fångat många fantastiska bilder på vilda djur. Nu berättar han mer om sitt fotointresse och om sina bästa tips för dig som vill ta ditt naturfoto till nästa nivå.
Prisad ung naturfotograf
Hannes Burlin bor i Stockholm och är 19 år gammal. Han började fotografera natur sommaren 2019 och fokuserar främst på däggdjur & fåglar.
– Jag började fotografera när jag var runt åtta år gammal tack vare min pappa, som hade fotografi som en hobby. Jag fastnade för naturfotografi några år senare. Det blev en perfekt kombination av mina två stora intressen: naturen och fotografering.
Att planera bilderna
– Det första jag tänker på när jag planerar en fotosession är vilket väder det ska bli, sen anpassar jag mig efter det. Jag ger mig ut i nästan vilket väder som helst, men beroende på vad jag får för ljus, om det kommer att regna eller snöa, så kommer min placering eller val av motiv att variera. Jag ger mig ut nästan exklusivt tidigt eller sent på dagen, djuren är mest aktiva och du får bäst ljus då.
Föredrar du att fotografera spontant eller att planera hur du ska fånga en specifik bild?
– Det sker inte så ofta att jag bara drar ut på måfå utan någon form av plan i huvudet. Jag känner att jag får en ökad chans att förverkliga mina idéer om jag spenderar lite tid på att planera hur jag bäst kan fånga en bild. Sen kan det absolut vara kul att bara åka till en specifik plats och se vad man hittar, att tvinga sig själv att hitta motiv helt enkelt. Det tror jag är bra övning för det fotografiska tankesättet.
Ta ditt naturfoto till nästa nivå
Vad tycker du är dem största utmaningarna för naturfotografer som vill ta sina bilder till nästa nivå?
– Jag tror att en av de största utmaningarna är att man inte riktigt vet vart man ska börja, eller hur man tar sina bilder till nästa nivå, det är svårt att klura ut själv när man börjar. När jag började fann jag efter ett tag att jag kände mig fast, som om jag tog samma bilder om och om igen. Då tyckte jag att det hjälpte att hitta inspiration hos andra fotografer. Kolla upp lite om några andra projekt och ta inspiration från lite olika håll. Det är så jag tror att man upptäcker sin stil, genom att helt enkelt titta och prova så mycket som möjligt för att se vilka typer av bilder man gillar att ta.
Vilka vanliga misstag ser du att nybörjare gör, och hur undviker man dem?
– Något jag kan se ibland när jag är ute och fotar på ställen som är ganska välkända, exempelvis vid solnedgång, är att andra fotografer lämnar platsen när ljuset fortfarande är bra. Man kan fortfarande få väldigt schyssta bilder under den där timmen efter solnedgång då dag övergår till natt. Det var tack vare att jag stannade lite längre som gjorde att jag fick bilden på rådjuret och månen. Så maximera tiden man har ute med kameran, sen är det inte alltid man har möjlighet att stanna ute så länge, men när man kan det är det ofta givande.
Vad har varit ditt största “aha-ögonblick” i fotograferandet, något som du insåg att du gjorde fel och efter du ändrade det så höjdes nivån på dina bilder?
– Jag tror att det var när jag insåg hur viktigt ljus är för en bra bild och hur mycket bra respektive dåligt ljus kan förändra en bild. Det var när jag började leta efter möjligheter att fota i det bästa ljusförhållandena som bilderna blev bättre i mina ögon.
En mycket unik bild
Ett rådjur framför en kvällsmåne, med en vacker blå dimma.
– Ibland har man bara fruktansvärt mycket tur när man är ute, och för att ta vara på de ögonblicken gäller det att vara kvicktänkt och att verkligen vara bekant med sin utrustning. Jag var ute för att fota rådjur en sen sommarkväll ute på en åker nära där jag bor. På den åkern finns en kulle som jag sett rådjuren gå över ibland. En idé började ta form i mitt huvud när jag såg månen stiga i himlen. Jag satte fart och placerade mig bakom mitt camonät och väntade på att något skulle hända. Efter lite väntade kom det ett rådjur gående uppför kullen. Här fick jag vara snabb då jag ville fånga ögonblicket då djuret precis kom gående in i bild. Detta är också ett perfekt exempel då det lönar sig att zooma ut en aning. Bilden är tagen på 200 mm brännvidd och jag hade helt enkelt inte kunnat få med månen och landskapet om jag varit inställd på 600 mm och varit för fokuserad på att komma så när som möjligt.
Olika bildkompositioner
– Närbilderna är lätta att få och de finns det många av. De är roliga att ta även de såklart men en bra miljöbild tycker jag känns mer givande. Kanske för att det oftast krävs lite mer arbete och tur för att ta en bra miljöbild på en fågel eller ett djur. Bilderna berättar ju mer av en historia då också såklart. Om man sätter motivet i sin egen kontext, dvs genom att visa mer av dess livsmiljö.
Se de två bilderna nedan, ett bra exempel på skillnaden mellan en närbild och en miljöbild.
Vilken av dina bilder är mest stolt över, och varför?
– Den bild jag är mest stolt över är denna på lappugglan. Inte nödvändigtvis för att den är “fin”, utan mest pga allt arbete som krävdes för att få den. Jag hade rört mig i den här ugglans jaktmarker i flera veckor utan att få en enda bild på den, jag lyckades bara skymta den ett par gånger innan den försvann igen. Men en dag så klaffade det och jag lyckades fånga den här bilden innan den började jaga sork i skogsdungen jag stod i.
Utrustning för naturfoto
Vilken utrustning använder du mest, och finns det “favoritverktyg” som du aldrig lämnar utan?
– Jag har alltid med mig två objektiv när jag drar ut. Ett långdistans teleobjektiv samt ett vidvinkelobjektiv, då vet jag att jag har lite alternativ och kan anpassa mig efter foto situation. En sak som jag också alltid finns i fotoväskan är min camodräkt. Man ser ut som en pajas i den men det är värt det, den har räddat mig så många gånger. Utan den får man inte de där extra värdefulla sekunderna innan djuret ser en, om de ens får syn på en över huvud taget. Den viktigaste utrustningen är den som gör det möjligt för dig att få den bild du vill ha, och det är inte alltid det är någon extra kamerapryl.
Färgerna i dina bilder är ofta väldigt starka och natursköna, hur jobbar du med färg, både i kameran och i efterbearbetning?
– Jag älskar färgerna och ljuset man kan få av att fota tidigt och sent på dagen, därför är jag ute nästan enbart då. Med det menar jag innan soluppgången och efter solnedgången. Det bästa ljuset får man under den där timmen precis efter solen går ned och kanske en kvart innan solen går upp, beroende lite på vart i världen man bor. Jag försöker ibland framhäva dessa färger en aning i efterbearbetningen om jag tycker det behövs.
Framtida fotoplaner
Har du några planer över vad du skulle du vilja fotografera framöver?
– Jag har ett projekt jag jobbar på just nu som går ut på att ta mer miljöbilder på fåglar. I det projektet kommer jag satsa på mer vidvinkelbilder, vilket jag kommer ägna mig åt åtminstone fram till våren. Vi får se vart det leder. Jag har också en pågående utställning som äger rum mellan den 23:e september – 5:e oktober på Folkets Hus i Bagarmossen, Stockholm.
Kolla in fler av Hannes bilder på hans hemsida och Instagram!
Hannes Burlin bor i Stockholm och är 19 år gammal. Han började fotografera natur sommaren 2019 och fokuserar främst på däggdjur & fåglar
E-post: hannes.burlin@gmail.com
Hemsida: https://www.hannesburlin.se/
Instagram:@hannesfoto_